Jag är kidnappad!

Om en vecka fyller jag år. Och det är dessutom jämt. Har sådan otrolig ångest. Siffran 50 låter så galet gammalt. Har hört från kompisar att det känns bättre efter.För att fira mig lite extra kidnappade min man mig förra helgen. Han bad mig att packa för storstad och ta med passet. Vi åkte till Arlanda. Mamma kom och passade barnen.

Hade mina aningar vart vi skulle. Har nämligen länge drömt om att åka till Berlin. Och min man har bott där för en massa år sedan. Och mycket riktigt. Berlin ”here I come”!

Flygresan gick snabbt. En timme drygt. Flygplatsen ligger i princip mitt i staden, och vi hade bara handbagage. Så vips var vi på hotellet. Ett galet cool hotell som heter Soho Hause Berlin.

Vi började med en lunch på hotelltaket vid poolen.

Sedan hade Magnus planerat vad vi skulle göra varje dag. Det första vi gjorde var att sätta oss på en turistbuss utan tak och åkte runt i solen och tittade på Berlin. Och wow vilken stad. Gammalt och nytt om vart annat. En historia utan dess like. Dessutom ett härligt folkliv, med restauranger och barer i varje hörn.

Sedan blev det lite piff och en enormt god middag på …….. Det var också länge sedan jag och Magnus fick lite tid för oss själva. Jobb och familj är nästan alltid på agendan. Det blev också ännu skönare när jag slapp tänka och planera vad man skulle göra. Hade inte ens pengar med mig. Magnus skötte allt.

Dag två blev det dags att besöka Check Point Charlie, och gå på museet och ta del av Berlins historia. Och ärligt talat hade jag inte så bra koll innan.

Vi besökte även minnesplatsen för Förintelsen. En stor plats fylld av kuber av sten i olika nivåer. Mycket maffigt.

Sedan tog vi cykeltaxi tillbaka till hotellet.

Magnus fick mig också att prova Chilikorv som tydlige är en tysk specialitet. Inte min påse direkt. Men jag tyckte personalen hade väldigt roliga tröjor.

Små bitar av muren finns kvar här och var. Och visst känner man historiens vingslag. Och man fattar inte att det bara var så nyligen som muren föll. Och att uppbyggnaden av staden gått så fort.

Det bilen också tid för lite chill vid poolen.

PÅ kvällen blen det koreansk middag och burleskbar med galet goda drimkar.

Besökte även en fantastisk sushirestaurang, vars sushi jag kommer drömma om länge.

Summeringen av resan är att jag älskar min man, som gav mig en sådan fin resa som present. Jag älskar Berlin och jag har antagligen gått upp två kilo av all god mat och dryck. Men det var det värt.

2 Comments

1. Susanne 11 maj, 2016 Reply

Åh, vilken härlig resa! Bättre tid att var i Berlin på än när jag var där på sportlovet förmodligen. Då gick hela stan i depp-grått. Men du – inte chilikorv utan Curry Wurst :-)
    Trevlig blogg föresten!

2. David S 17 maj, 2016 Reply

Gaaaawgh kan inte första att du var i Berlin!! :D Blir nästan lite starstruck! Bor nämligen här i staden sedan 2 ar tillbaka och lyssnar flitigt pa din och Pernillas pod! Har till med samlat pa mig nagra PEZ som jag ska skicka till dig! ;)